Obyčejný ministykač, jaký najdete v nabídce téměř všech výrobců spínací techniky. Tady ovšem již nefunkční, s kontakty nelze pohnout.
Stykač je 9 A pro zatížení AC-3, pro AC-4 jen 6,6 A. V žádném případě nevolíme nic na hraně. Obecně platí, že ministykače používáme jen u opravdu malých výkonů a jednoduchých pohonů, jinak použijeme standardní stykač.
Jednoduchá tabulka kategorií zatížení pro střídavý proud. Jak jsme uvedli v předchozím odstavci, opravdu nevolíme velikost ministykače nebo stykače na hraně, ale spíše o řád větší. Obvzlášť při větším zatížení motoru, kde rozběhový proud může být mhnohonásobně větší, viz popis pro zatížení AC-3.
Nejprve sundáme kompaktní část s kontakty. Tady je vidět, že není problém cívku nebo kontakty jednoduše vyměnit s jiným typem, obě části jsou kompaktní celky.
Dále sundáme jednoduše horní kryt s popisem.
Nevhodné použití stykače zrovna tohoto výrobce je čistě náhodné, dopadne tak stykač každého výrobce.
A další kryt kontaktů. Tady je již vidět kde je problém.
Vytáhnou šly jen tři kontakty, další zůstal viset spečený ve stykači. Stykač je 3NO/1NC.
Bude nutné ještě dále spínací část stykače rozpůlit.
Takto, ale kontakt je tam tak zablokován, že na uvolnění byly třeba kleště.
A už je venku.
Svaření je téměř dokonalé.
Celou spínací část jsme rozdělali, na spodní část s cívkou jsme ale nemuseli sáhnout. Dá se na ni nasadit kompatibilní jiná část třeba 3NO/1NO a podobně.
Naši "rozborku" jsme udělali s těmito nástroji.
Klikněte na obrázek pro zvětšení
Koukněte na videoukázku svaření kontaktu. One minute video. :)
https://www.youtube.com/watch?v=dKBTCG37GXw&feature=youtube.
Závěr:
Těchto aplikací s extrémním zatížením AC motoru při rozběhu není nijak mnoho, ale právě proto je potřeba si při dimenzování elektrických prvků v těchto obvodech dávat velký pozor. Například při spínacím prvku relé a spínání stejnosměrných zátěží (ventily 24 VDC) záleží i na materiálu kontaktů, aby se zbytečně neopalovaly. Obzvláště při spínání ventilů cca 30W a dalších indukčních zátěží.
Jaroslav Blažek
Doplňující odkazy k článku: