Nový BELAZ 75710, mastodont z dolů

  • pátek, 19 červen 2015 04:00

Největší tvor, jaký kdy žil na naší planetě, je plejtvák obrovský s hmotností až 200 tun, který nikdy neopustil vodní prostředí. I přesto však dnes již existuje jednoduchý způsob, jak by se takový plejtvák mohl pohybovat po pevné zemi – stačí ho naložit na korbu nákladního automobilu BelAZ 75710 s pohonným systémem Siemens.

 


Nový BelAZ 75710 patří mezi takzvané dampry neboli sklápěcí nákladní vozy, které se hojně využívají například ve stavebnictví, zejména však v povrchových dolech, kde převážejí ohromná množství vytěženého materiálu.

Belaz 75710


Z toho důvodu důlní dampry dosahují nevídaných rozměrů napříč celým automobilovým průmyslem. Nově představený model není v tomto ohledu žádnou výjimkou a s dvaceti metry na délku, deseti na šířku a osmi na výšku je dokonce největším nákladním vozem na světě. Hmotnost celého kolosu dosahuje 360 tun a může uvést až 450 tun nákladu, což by tedy stačilo na přepravu dvou plejtváků a ještě by zůstala pořádná rezerva.

Není proto divu, že je stroj dokonce uveden v Guinnessově knize rekordů.

Belaz 75710


Uvést do pohybu masu oceli, která dosahuje rozměrů většího rodinného domu, není ovšem nic snadného. Pohon náklaďáku proto obstarává systém vyvinutý konstruktéry společnosti SIEMENS tvořený čtveřicí elektromotorů, dvěma generátory a dvěma dieselovými motory

Belaz 75710


Systém pracuje tak, že dieselové motory, z nichž každý dosahuje výkonu 1700 kW, pohánějí generátory, které elektřinou zásobují elektrické motory. Každý z elektromotorů pak pohání jedno kolo, díky čemuž vůz získává, i přes svoji velikost, překvapivě dobrou ovladatelnost. Kolos také nabízí možnost pokračovat v jízdě i v případě poruchy jednoho z motorů.

Belaz 75710


Aby celý stroj mohl jezdit v drsném terénu povrchových dolů bez rizika uváznutí, jsou opět všechna čtyři kola vybavena hydraulickým řízením. Velikostí stroje není příliš limitována ani jeho maximální rychlost, která u prázdného vozu může dosáhnout až 64 km/h. Ovšem jednou z největších potíží při konstrukci vozu byla omezená nosnost pneumatik, která odpovídá „pouhým“ sto tunám na pneumatiku. Každé kolo je proto osazeno dvojicí čtyřmetrových pneumatik, hmotnost naloženého dampru tak může dosáhnout zhruba 800 tun.

Belaz 75710


Jedno z mnoha videí dampru Belaz 75710 ve výrobě a zkouškách.

Klikněte si zde pro otevření videa samostatném okně   


Ač to může působit paradoxně, jedním z hlavních důvodů pro konstrukci takto rozměrných nákladních vozů jsou požadavky na ochranu životního prostředí. Na přepravu daného množství materiálu spotřebuje velký dampr méně paliva, než dva menší, což je výhodné jak z ekologického hlediska, tak i z hlediska provozních nákladů.

Jaroslav Blažek


Siemens, s.r.o., Communications

Vladimír Bukač, telefon: +420 724 652 306 

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

Blaja automation portal
Pro psaní komentářů se přihlašte

Kontakt

email : blaja @blaja.cz
email reklama: info @blaja.cz
email adresy bez mezery 
před zavináčem

Jaroslav Blažek
Štěpánská 1888
755 01 Vsetín
+420 608 180 209